IT-Rummet / ProgramTips

Aurasma – Del 1

I Höstas kom jag och IT-Avdelningen i kontakt med en ny applikation för smarta mobiltelefoner. Den heter aurasma och är imponerande på många sätt. Jag tänkte därför introducera Aurasma och i framtida delar även dela med mig om hur jag tror att den kan användas framförallt i skolsammanhang.

Vad är Aurasma: Aurasma bygger kort och gott på något som kallas Augmented Reality (Förstärkt Verklighet). Applikationen ger dig ytterligare information utifrån något objekt som kameran fokuseras på. Den kan spela upp innehåll, visa en bild eller en animation vilket Aurasma benämner som en Aura. Det som är nytt med Aurasma och som jag tidigare inte sett är att användarna själva skapar ett bibliotek av Auror som man kan dela med sig av. Men detta betyder inte att man själv behöver skapa allt innehåll, precis som många andra tjänster kan man även i Aurasma prenumerera på andras bibliotek och komma åt deras material.

Här är en intressant film som visar vad Aurasma är kapabel till och den ger också exempel på olika användningsområden.

Aurasma är kul att leka med om man är lite intresserad av teknik-kuriosa. Men jag ser även att Aurasma kan användas effektivt för att sprida ytterligare information som användaren är intresserad av. För att pröva Aurasma måste du först ladda ner applikation från AppStore eller Google Play. När du gjort detta finns det material på Aurasmas hemsida som du kan prova, t.ex. här under /try out now.

Kommentera

